fredag 29 juli 2011

Tekakor med havregryn.....

Idag stod det brödbak på schemat. Kan inte påstå att jag är så bra på att baka bröd men ja tycker det är väldigt roligt. Jag har gjort tekakor med havregryn i, de var lättbakade och saftiga o goda.
Receptet har jag haft i min bok sen länge och kommer nog från någon gammal tidning.

Här kommer bilder och recept!


Tekakor med havregryn, ca 20 st

Häll 2 1/2dl havregryn i en skål och tillsätt 5dl mjölk. Rör om och låt stå i rumstemperatur några timmar eller i kyl över natten.
Häll havregrynsblandningen i en köksmaskin, smula ner 50gram jäst och tillsätt 2msk ljus sirap eller honung, 50gram smält smör, 1 tsk salt och cirka 1liter vetemjöl(600g).
Arbeta degen kraftigt i 6-8 minuter.
Jäs övertäckt i cirka 30 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt.
Dela degen i tjugo bitar, kavla ut varje del så att den är cirka 10cm i diameter.
Lägg på bakpappersklädd plåt och nagga dem.
Jäs övertäckta cirka 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i 225grader, 7-8 minuter.

Jag värmde lite av havregrynsblandningen och löste upp jästen i det, trodde att jästen skulle ha svårt att lösa sig när allt var blandat som det står i receptet.
Bytte även ut hälften av vetemjölet mot rågsikt.

Inga kommentarer: